gamingcode

Alla inlägg under februari 2018

Av Anton André - 18 februari 2018 10:15

Hallå allihopa!

Då var det dags att dra igång den här bloggen.
Som alla vet (om ni läst min presentation) så är jag en student vid BTH som älskar att spela, programmera och vara allmänt nördig. Den här bloggen kommer handla om just det.

Dagens inlägg handlar om spelutveckling och kommer att ge lite inblick i hur det just nu går för mig i mina studier och ett litet spelprojekt som jag arbetar på
 
Mina studier i övrigt är högst troligt inte det ni kom hit för att läsa om, men lite kortfattat så går det framåt. Jag sitter ofta och antigen programmerar eller läser, och om det finns tid så spelar jag eller pratar med min Fästmö. Angående programmeringen så arbetar jag en del i Visual Studio och använder mig främst av programmeringsspråket C++. För dem som inte är bekanta med vad ett programmeringspråk är så är det en typ av kod som är möjlig för oss människor att skriva, samt att den är möjlig för datorn att omvandla till maskinkod, vilket är vad datorn i själva verket arbetar med. Just språket C++ är relativt avancerat men har stora fördelar då det är en av de större språken i programmeringsvärlden.

Nu lite mera ingående om mitt egna projekt. Mitt projekt är en uppgift från början utgiven till oss studenter av BTH, och mitt projekt handlar om att arbeta med ett "libarary" eller bibleotek vid namnet SFML som står för Simple and Fast Multimedia Library och är en påbyggnad till C++ för att förenkla hantering av 2D grafik och lite andra spelrelaterade fördelar. Med hjälp av SFML skapa ett 2D plattform-spel i mario typ, dvs ska jag förska skapa en Super Mario klon.

För stunden är det inte speciellt långt gånget men det jag gjort så här långt är att leka runt lite med grunderna i SFML. vilket innefattar kollisionsupptäckter och styrning, även lite grafik. såhär ser projektet ut för stunden: se bild 1
Inkluderar även lite kod [Bild 2] för att ni som inte är bekanta med det ska få se hur det ser ut. tror inte det kommer att ge speicellt mycket om man inte är van vid kod, men kanske kunde vara kul att se hur jag arbetar tänkte jag :)

Det var allt för nu, ha de! //Anton
   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Översättning


Skapa flashcards